Det här kännetecknar en god företagskultur.
Det som är utmärkande för framgångsrika företagskulturer är att det finns en tydlighet kring vilka värderingar som styr företaget och en tydlig vision som visar alla i företaget vad målet är och hur företaget ska uppnå det.
På arbetsplatsen är kulturen en spegling av era gemensamma värderingar och får uttryck i hur varje individ agerar. Kulturen påverkar resultat och välmående och är därför något man måste jobba med kontinuerligt.
En bra företagskultur är win, win, win för företaget, medarbetarna och kunden.
Ansvaret på denna plan ligger på ledningens bord för alla har ansvaret för medarbetarupplevelsen. Planen innebär att ni bland annat måste ha en samsyn i ledningsgruppen till varför ni tycker detta är viktigt och hur ni vill arbeta.
För om ni inte har det kommer ni garanterat att inte lyckas.
HR:s roll kan vara att projektleda förbättringarna men ledningsgruppen måste äga ansvaret tillsammans med HR.
Tips:
- Anställ medarbetare som passar in i kulturen och har rätt inställning till arbetet
- Var öppen och tydlig mot medarbetarna
- Fira framgångar